dimarts, 24 d’abril del 2012

Neix el DriveLab, un cotxe elèctric per a la gent gran


El DriveLAB
Els investigadors han adaptat un vehicle elèctric com un laboratori.
El DriveLAB està equipat amb instruments de navegació, sistemes de visió nocturna per conduir en la foscor i controladors intel·ligents de velocitat.
L'acte pot monitoritzar la concentració del conductor, els seus nivells d'estrès i els seus hàbits de maneig mitjançant lents que poden seguir la trajectòria del moviment dels ulls. D'aquesta manera pot identificar on estan els punts clau d'estrès per als conductors  grans.
Mantenint-se independents
Fins ara uns 20 conductors d'entorn de 80 anys han conduït el DriveLAB en fase de proves reals al carrer. La investigació serà presentada oficialment a Michigan el proper mes de juny.
L'equip investigador va escometre el desenvolupament d'un sistema de navegació satèl·lit a mesura per a conductors ancians perquè els que van consultar van dir que trobar una ruta en la qual es sentissin còmodes era un factor important a fer de l'experiència de l’ús d’una cosa agradable.
Molts d'ells van dir que volien evitar encreuaments a la dreta (equivalent a creuar a l'esquerra en països de sistema no britànic) perquè no confiaven en la seva capacitat de calcular la velocitat del trànsit que ve en sentit contrari del carrer.

El sistema, dotat de sofisticats sensors, ajudarà a identificar la ruta més segura per a cada conductor
Proves del sistema de conducció creat a la Universitat de Newcastle
Un grup d’investigadors de la Universitat de Newcastle treballa en una tecnologia que permetrà a les persones majors conduir durant més temps.  S’anomenen «navegador àvia», i forma part d'un programa d'uns 12 milions de lliures coordinat pel Consell d'Investigació del Regne Unit.
"Per a moltes persones grans, especialment aquells que viuen soles o en zones rurals, la conducció és essencial per mantenir la seva independència", assegura el professor Phil Blythe. "Però cal acceptar que a mesura que envellim les nostres reaccions són més lentes. El resultat és que la gent deixa de conduir abans del que necessita".
L'equip de Blythe a la Universitat de Newcastle va convertir un cotxe elèctric en un laboratori mòbil, DriveLAB. El cotxe va ser equipat amb sistemes de seguiment, de visió nocturna, tecnologia intel·ligent de velocitat, detectors de moviment ocular i monitors d'indicadors biològics per comprendre els desafiaments dels conductors d'edat avançada.
El cotxe intel·ligent pot escrutar la concentració del conductor, els seus nivells d'estrès i els seus hàbits de conducció mitjançant lents que poden seguir el moviment dels ulls. El sistema, finalment, ajudarà a identificar la ruta més segura en cada cas, amb menys girs i situacions complicades segons cada usuari.
Cotxes sense conductor
La tecnologia i els cotxes formen un matrimoni de conveniència, que cada dia aporta noves notícies. Les alternatives sofisticades que ofereixen els ordinadors i els dispositius mòbils arriben ara als cotxes. I l'aposta total la planteja Google, amb un projecte destinat al fet que finalment el cotxe no necessiti conductor. De fet ja  sumen més de 360.000 km en proves.

Fa poques setmanes, Google va fer públic un vídeo en què Steve Maham, director del Centre de Cecs de Santa Clara, amb el 90 per cent de la visió perduda, s'asseia al volant del cotxe i  el conduïa (sense tocar volant ni botons) sense cap mena de problema.