dimecres, 23 de desembre de 2009

Perquè circulem per la dreta?

En la majoria de països se circula per la dreta, però en molts altres es fa per l'esquerra. Per què? A què es deu aquesta diferència?

Per trobar l'inici de tal diferència hem de remuntar-nos fins a l'Edat Mitjana, quan per la majoria de sendes i camins no circulava gairebé ningú i era motiu de recel el creuar-se amb un viatger en sentit contrari.

Atès que la majoria de la població és destra tant ara com en aquells temps es preferia circular pel costat esquerre del camí o carrer per deixar a la dreta al viatger en sentit oposat. Així aquest es trobava a mà dreta, la utilitzada per empunyar les armes.

En aquells foscos temps era freqüent el veure's obligat a recórrer a les armes per defensar-se d'un atac, doncs havien molts saltejadors de camins i malestants. I d'aquesta manera es tenia a l'oponent més a prop i a l'abast de l'arma.

Així, ja es fos a cavall, carro o carruatge s'escollia el costat esquerre del camí per circular. Igualment es feia si se circulava a peu, però amb una diferència: quan es caminava solament, un ho feia per on li semblava, però quan algú més circulava en el mateix sentit, els vianants que pertanyien a les capes socials més pobres havien de cedir el costat esquerre als cavallers, comerciants i altres posseïdors d'un mitjà de transport i caminar pel dret, havent d'apartar-se ells en el cas de creuar-se amb algú viatjant en la direcció contrària.

Amb el pas del temps es va formar la idea d'una connexió entre la capa social a la qual es pertanyia i el costat pel qual se circulava: per l'esquerra els rics i per la dreta els pobres.

A la fi del segle XVIII la Revolució francesa va posar fi a aquest costum. Encara que la noblesa francesa no desitjava perdre els seus privilegis, tampoc desitjaven posar en perill les seves vides enfront de la radical manera de promoure la igualtat social dels revolucionaris. Així que també van circular des de llavors per la dreta.

En les seves campanyes militars, Napoleó Bonaparte (1769-1821), va fer que els seus carruatges travessessin tota Europa pel costat dret de les calçades, imposant així tal costum en tots els territoris ocupats per les seves tropes.

vermell=dreta blava=esquerra (res a veure amb la política)Així s'entén que als països europeus no ocupats per les tropes napoleòniques se seguís circulant per l'esquerra. El que va ocórrer a Finlàndia fins a 1858, any en el qual va canviar a circular per la dreta; o a Suècia fins a 1967; o en algunes parts d'Àustria fins a 1920. O el que segueix ocorrent a Gran Bretanya, que mai va canviar i en les carreteres del qual se segueix circulant pel costat esquerre.

En el mapa de la il·lustració es poden veure marcats en vermell els països en els quals se circula per la dreta, i en blava aquells països en els quals se circula per l'esquerra: Gran Bretanya i molts dels països de la Commonwealth, amb els quals comparteixen llaços històrics per ser antigues colònies en les quals la metròpoli va imposar les seves normes.




A tenir en compte:: Fins a 1930, a Espanya no hi havia una regulació del tràfic. Barcelona circulava per la dreta mentre Madrid ho feia per l'esquerra. En 1924 Madrid va canviar a circular per la dreta, sis anys abans que s'oficialitzés la norma de circulació. Que us sembla, Barcelona, un cop més ha passat la mà per la cara a Madrid
A tenir en compte: A Japó se circulava per l'esquerra tradicionalment, però la norma va ser oficialitzada en 1872, quan es va construir el primer ferrocarril amb tecnologia britànica. El 1924 la circulació per l'esquerra es va convertir en llei.
Durant la colonització d'Amèrica del Nord, els britànics van portar la seva norma de circulació per l'esquerra. Però, arran de la independència, per portar la contrària als anglesos amb els qui desitjaven tallar tot vincle, els independentistes van començar a circular per la dreta amb el beneplàcit dels immigrants europeus. La norma de circulació per la dreta es va signar a Estats Units en 1792 i es va convertir en llei en 1804.

A tenir en compte:: El 34% de la població mundial circula per l'esquerra, enfront del 66% que ho fa per la dreta. Segons el nombre de quilòmetres que sumen les carreteres del món, en el 28% d'ells es condueix per l'esquerra, mentre que es fa per la dreta en el 72% .