dimecres, 13 d’agost del 2008

Una novetat en el món cibernètic:Un casc que llegeix la ment

Avui he escoltat aquesta notícia per RAC 1 i voldria comentar-la al meu bloc. Espero que sigui del vostre interès.

Si el comandament de la Wii li va semblar innovador, ara imagini poder desplaçar el seu personatge en un videojoc només amb pensar-ho o fer desaparèixer un objecte de la pantalla únicament imaginant que ja no està aquí.
Sembla ciència ficció, però es tracta de l'EPOC, un casc que arribarà a les botigues d'EUA a la fi d'aquest any i que, segons els seus creadors, revolucionarà el sector dels videojocs i tindrà importants aplicacions en àrees com la defensa o la medicina.
Desenvolupat per Emotiv Systems, una signatura australiana amb part de les seves oficines en San Francisco, EPOC és capaç de llegir els impulsos elèctrics cerebrals i transformar-los en moviments del cursor.
Els seus creadors han avançat que costarà 299 dòlars (uns 200 euros) i estarà disponible a EUA "en els pròxims mesos", encara que encara es desconeix si Emotiv ho distribuirà en solitari o en cooperació amb alguna consola per a videojocs.
"Va a canviar la cara dels jocs electrònics fent possible que els jocs siguin controlats i influenciats per la ment del jugador", va dir a Tan Li, presidenta i cofundadora d'Emotiv.
El casc és capaç també de detectar més de 30 expressions facials
"Quan les neurones interactuen, s'emet un impuls elèctric que pot ser observat usant electroencefalografia no intrusiva", va explicar Li. "EPOC -va afegir- usa aquesta tecnologia per a mesurar els senyals".
El casc és capaç també de detectar més de 30 expressions facials i emocions de l'usuari i, segons Li, "ha estat provat amb centenars de persones i sempre ha funcionat".
El resultat és que el jugador pot realitzar accions bàsiques com moure o fer desaparèixer objectes en la pantalla només amb imaginar aquestes accions. A més, EPOC és capaç d'analitzar l'estat d'ànim de l'usuari i, per exemple, augmentar la dificultat del joc si detecta que està avorrit.
En un futur, la capacitat d'EPOC per a interpretar les expressions facials també podrà aplicar-se als videojocs, afirmen en Emotiv.
Així, per exemple, el jugador només haurà de somriure per a fer somriure al seu avatar -personatge que representa a l'usuari- en Second Life en lloc de teclejar aquesta acció.
IBM té acords per a més aplicacions
Emotiv ha treballat durant cinc anys en aquest producte i ha preferit centrar-se en les seves aplicacions per a videojocs, però els seus responsables reconeixen que els usos podrien anar molt més allà.
"Considerarem també en el futur les oportunitats que ofereix el sector mèdic", va dir Li. Entre altres aplicacions potencials va citar "la televisió interactiva, el disseny d'accessibilitat, la investigació de mercats o la seguretat".
Emotiv ha signat a més un acord amb el fabricant d'ordinadors IBM per a explorar el potencial d'aquesta tecnologia "en mercats estratègics empresarials i mons virtuals", va afirmar Li.
Tots els qui han tingut l'oportunitat de provar el casc afirmen que costa una mica fer-se a ell. L'usuari ha d'ajustar fins a 16 sensors i és un xic complicat acostumar-se al funcionament, però una vegada assolit l'aparell és molt intuïtiu, afegeixen.
Si es compleixen els plans dels seus fabricants, EPOC promet ser la sensació d'aquesta temporada nadalenca, però alguns experts dubten que vagi a convertir-se ràpidament en un fenomen de masses o en el successor de la Wii.
"No crec que estigui preparat per a ser tan precís com seria necessari per a funcionar com un substitut de la consola en la majoria dels jocs", va dir Brian Crecente, una de les persones que han provat el casc i col·laborador del blog especialitzat en videojocs Kotaku.com.

Malgrat que em sembla que tindria que canviar-se el nom, ja que EPOC són les sigles de : Malaltia pulmonar obstructiva crònica, en castellà i altres llengües la primera inicial és “E” i podria donar lloc a la confusió.