diumenge, 15 de desembre de 2013

La plataforma del Prelude, el "vaixell" més gran del món a punt d'entrar a escena

Tot i que, pròpiament no és un vaixell, sinó una planta flotant per produir gas liquat, però no deixa de ser una curiositat, un fet extraordinari que la companyia Shell vol desenvolupar i que en pocs anys serà una veritable realitat i una paradoxa, el vaixell més gran del món no està fet per navegar . Es troba en construcció i serà un colós 468 metres d'eslora (llarg), 600 mil tones de pes i 3.331 metres quadrats. Un gegant que fa que el cèlebre Titanic sembli una pela de nou. Però no neix per navegar: estarà ancorat, amb prou feines es mourà i servirà per aprofitar els recursos marins.



El Prelude FLNG està dissenyat per buscar gas en el fons del mar. Pesarà més de 600 mil tones.
La colossal nau es diu Prelude FLNG . Les últimes quatre lletres corresponen a una nomenclatura tècnica: les sigles en anglès de Floating Liquefied Natural Gas (gas natural liquat flotant). L'angloholandesa Shell (una de les quatre grans companyies que dominen el mercat petrolier mundial) capitaneja el projecte, en el qual treballen més de 600 persones. Fins ara ja s'han gastat més  de 2,3 milions de dòlars.

 Avui el vaixell més gran del món és l'Oasi of the Siguis , de l'empresa Royal Caribbean. Va costar  1.400 milions de dolars, pesa 225.282 tones i té amb 361,8 metres des de la proa fins a la popa. Gairebé 17 metres enrere es va quedar el Queen Mary 2 , un transatlàntic de la companyia Cunard Line que va costar  800 milions de dòlars. I tercer se situa el Freedom of the Siguis, amb 338,91 metres.
 El Titanic, transatlàntic mitològic llançat al mar el 1911, sembla una joguina al costat d'aquests gegants : tenia 269 metres de llarg i pesava unes 52 mil tones.

Una estructura com la del Prelude FLNG no pot construir-se en qualsevol lloc . Només hi ha al món unes poques dàrsenes en sec suficientment grans, i no són a Holanda ni al Regne Unit. Una drassana de Samsung, a la illa sud-coreana de Geoje, treballa en el casc del vaixell.
Es calcula que el projecte costarà entre 7.900 i 14.900 milions de dòlars americans.

El preu del gas natural liquat s'ha disparat, i Shell espera fer un gran negoci gràcies al creixement de la demanda. És que en les profunditats del mar existeix gran quantitat de gas , però a centenars de milers de quilòmetres de la costa o del gasoducte més proper. Fins ara era inviable arribar fins a allà. La manera tradicional de transportar gas en el mar és a través de gasoductes. Així es fa en el Mar del Nord, on les plataformes estan prop de la costa, va explicar Neil Gilmur, el director del projecte. Però la reserva Prelude està a 200 quilòmetres de les platges australianes, on no hi ha gasoductes construïts.

La primera secció s'obrirà entre 2012 i  2017 tirarà l'ancora en la costa nord d'Austràlia per treure profit de les grans reserves de gas natural que existeixen en les profunditats del fons marí. S'estima que aquesta reserva pugui durar 25 anys. Quan s'esgotin els seus recursos aquest mastodont farà el segon viatge de la seva vida , i potser l'últim, cap a una nova reserva. Quan se t'acaba el gas d'aquesta reserva et portes el vaixell fins a la següent!, va explicar el ministre australià de Recursos i Medi ambient, Tony Burke.
El Prelude, una gegantesca instal·lació flotant desenvolupada per Royal Dutch Shell, ja està en l'aigua. La companyia ha assegurat que el casc d'aquesta mega estructura, batejada com Prelude, ha abandonat el dic sec  a Geoje, Corea del Sud, on s'està construint.
Quan entri  en funcionament, el 2017, s'hauran invertit uns 12.000 milions de dòlars en un projecte pioner d'una envergadura difícil d'imaginar. A saber: mesura 488 metres d'eslora per 74 de mànega; en la seva coberta cabrien quatre camps de futbol; de punta a punta, és més llarg que l'Empire State Building, i, al final, l'estructura pesarà 600.000 tones.
El Prelude no és exactament un vaixell, sinó una planta flotant on es produirà gas natural liquat. En concret, aquest invent permetrà extreure i produir gas natural liquat directament en el mar i transferir-ho a bucs que ho transportaran als clients. S'espera que en la plataforma s'extregui l'equivalent a 110.000 barrils de gas / dia.
Els experts diuen que si el Prelude és un èxit els jaciments de gas de tot el món que estan massa lluny de la costa i són massa petits poden trobar en aquestes plataformes una forma de produir gas natural liquat a preu més reduït.
Un projecte d'aquesta complexitat  tant en grandària i enginy  aprofita el millor de l'experiència mundial en la cadena d'enginyeria, disseny, fabricació i subministrament. Arribar a aquesta etapa de la construcció, tenint en compte que tallem el primer acer fa solament un any, ha estat possible gràcies a un equip d'experts que han avalat les dimensions crítiques del projecte en termes de seguretat, qualitat, cost, ha dit Matthias Bichsel, director de Projectes i Tecnologia.
El Prelude operarà a uns 475 kilòmetres al nord-est de Broome, Austràlia occidental, durant uns 25 anys. La instal·lació aguantarà tots els fenòmens meteorològics. Per exemple, està preparada per suportar un cicló de categoria 5.
Després de sortir del dic sec es procedirà a assemblar les superestructures i la torreta en les drassanes coreans de Samsung Heavy Industries. En aquest vídeo podem veure amb detall el procés de construcció d'aquest monstre d'acer.