dilluns, 1 d’agost del 2011

Un museu dedicat a les falsificacions a Tailàndia

Tot i que aquest museu té una existència de dues dècades, no deixa de ser curiós que aquests dies la xarxa vagi plena amb aquesta notícia. Com a fet, no és cap novetat, però sempre "aquestes coses et piquen la curiositat", per això avui us faig cinc cèntims vers aquest Museu de Falsificacions.


Un museu de falsificacions a Tailàndia, la potència exportadora de les còpies
Amb més de dues dècades d'antiguitat, alberga prop de 3.500 productes amb l'objectiu conscienciar als visitants sobre la importància de preservar els drets de la propietat intel·lectual
La majoria dels museus mostren objectes únics, preuats i insubstituïbles, però a la capital de Tailàndia, una gran potència exportadora de falsificacions, no podia faltar un sobre el plagi i l'engany amb les peces més inversemblants.

El museu, amb més de dues dècades d'antiguitat, alberga prop de 3.500 productes, des d'objectes comuns en qualsevol "mercadillo" del món com a samarretes, cinturons o perfums, fins als més cridaners, com a guitarres, llandes de cotxe o motocicletes preparades per circular pels carrers.

Els originals i les falsificacions es barregen al llarg de la sala d'exposicions, només amb la diferència d'una etiqueta que identifica la real, que porta una «g», i la que és còpia, a la qual li han posat la lletra «f».
Campaña de conscienciació

L'objectiu d'aquest «museu de les còpies», creat per la signatura d'advocats Tilleke & Guibbins a la seva seu tailandesa, és «conscienciar» als visitants sobre la importància de preservar els drets de la propietat intel·lectual.

«Per a les companyies el més important és el seu logo, és el seu segell de presentació. Per això no volen que se'ls relacioni amb objectes de qualitat inferior», explica l'advocada Clemence Gautier durant una visita guiada pel museu.

El despatx d'advocats organitza passades on no només s'intenta «educar» als nens, si no també oferir un «entrenament» a policies o jutges perquè aprenguin a diferenciar les còpies dels originals.

Amb l'expansió d'internet, la venda d'objectes no originals s'ha multiplicat, especialment la còpia de medicaments per prevenir la disfunció erèctil. «La gent, per vergonya, no compra Viagra en la farmàcia, la compra per internet de manera anònima», afirma Gautier.

Segons les dades aportades per la signatura, s'estima que el 50% de les vendes que es produeixen per internet són objectes copiats.

La idea d'aquest museu va néixer el 1989 del cap de David Lyman, cap de Tilleke & Gibbins, durant una visita a un soci a Hong Kong d'on va portar un centenar de falsificacions «poc assolides».

Països de sud-est asiàtic, com Tailàndia, Vietnam o Cambodja, o de l'est d'Europa s'estan convertint a les fàbriques d'aquests productes, relegant a Xina a una segona posició. Els països en desenvolupament com Tailàndia, Índia o Brasil són el principal mercat per a aquestes peces no originals.