diumenge, 6 de juny de 2010

Segons, El Periódico, algun professional del ciclisme utilitza el dopatge motoritzat, és a dir, possibilitat de posar un motor al quadre de les bicicletes



Una comunicació interna de la Unió Ciclista Internacional (UCI) de principis de maig, a la qual ha tingut accés aquest diari, reconeix el funcionament de bicicletes amb motor ocult i la sospita que alguna estrella del gran grup l'hagi utilitzat de forma il·legal en el passat Tour. Per aquesta raó, la federació sospesa efectuar controls de material per sorpresa en la pròxima edició de la ronda francesa, a fi d'evitar que proliferi una nova i original trampa, que ja es coneix com a dopatge motoritzat.

L'UCI, internament, sap que existeix un sistema patentat el 2004 que permet ocultar un petit motor en forma de cilindre, d'un pes inferior a un quilo, a l'interior del quadro de la bici, per sota de la tija del seient, que, gràcies a una bateria i amb una autonomia que pot arribar als 90 minuts, mou per si sol els pedals. El mètode facilita a un ciclista professional ben entrenat arribar a velocitats per sobre dels 50 quilòmetres per hora gairebé sense esforç.



Aquest sistema ja es comercialitza amb la finalitat que el puguin utilitzar els cicloturistes i es troba a internet amb el nom de Gruber Assist. Diversos ciclistes professionals van informar l'UCI de la celebració d'una reunió secreta durant el Mundial de Varese (setembre del 2008) en què es va informar els corredors dels avantatges d'aquest motor elèctric que s'activa amb un petit botó amagat a la maneta dels frens i el canvi.


Guanyar als 50 anys


Davide Cassani, exciclista i comentarista de la RAI, va denunciar a la televisió italiana, durant el Giro, l'existència d'aquests motors ocults. "Una persona com jo, de gairebé 50 anys, que segueix practicant el ciclisme i ha sigut professional, podria posar la bici a 60 quilòmetres per hora i fins i tot guanyar el Giro", va afirmar l'excorredor, el testimoni del qual va servir el 2007 per demostrar que Michael Rasmussen havia mentit sobre el seu parador i que possiblement s'havia amagat per medicar-se en secret, cosa que va obligar el seu equip, el Rabobank, a retirar-lo del Tour, i això va recompensar Alberto Contador amb el mallot groc.


Les alarmes també han saltat gràcies a un vídeo de Youtube, que ja ha sumat més d'1.400.000 visites en una setmana, i en què s'observen diverses maniobres estranyes de Fabian Cancellara en els atacs que li van servir per guanyar la Volta a Flandes i la París-Roubaix. Altres vídeos bolcats en aquest canal d'internet mostren canvis sospitosos de bici per part del campió olímpic i mundial de contrarellotge en les dues carreres. "Tot això és una història d'idiotes", s'ha defensat l'estrella del ciclisme suís. L'UCI, que reconeix l'existència d'aquest model de motor i que ha començat a moure els mecanismes per destapar els possibles infractors, ha desestimat, no obstant, obrir qualsevol tipus d'investigació sobre les victòries de Cancellara en aquestes dues proves.


Infrarojos


Els mecanismes que estudia l'UCI es mouen en la intenció d'efectuar controls per sorpresa, a l'estil dels que fa en la temàtica del dopatge, com el pes de material, ja que actualment tots els equips utilitzen bicicletes amb fibra de carboni que difícilment superen els set quilos. Un llast més important determinarà la possibilitat que hi hagi gat amagat a l'interior de les bicicletes. Tampoc està descartada la posada en marxa de màquines d'escàner amb infrarojos. "Aquests sistemes estan a l'ordre del dia i s'està invertint per posar-los en funcionament", indica l'UCI. La utilització de bicicletes amb un motor elèctric amagat a l'interior del quadro suposa una vulneració del reglament que comporta l'expulsió del ciclista infractor de la carrera i un càstig similar a si hagués donat positiu en un control antidopatge.

Font: El Periódico

Sergio López-Egea,  03-06-2010