divendres, 5 de febrer de 2010

Primera avioneta amb motor elèctric

En la carrera per migrar la tecnologia utilitzada en els nostres mitjans de transport cap a aquelles més respectuoses del medi ambient i sustentables, es va aconseguir la setmana passada un gran pas cap a endavant. L'empresa Yuneec va anunciar que la seva avioneta "i430", 100 per cent elèctrica, es comercialitzarà en el 2011. Si bé les actuacions elèctriques estan començant a posicionar-se al món, l'aviació sense l'ús de combustibles fòssils segueix sent un desafiament tecnològic colossal.

Encara que no crec que les grans línies aèries comercials tinguin plans de dissenyar aeronaus que volin únicament amb energia elèctrica en la propera dècada, l'empresa Yuneec International amb base a Xangai ja va realitzar proves de vol per a la seva avioneta de dues places modelo "i430". Aquesta estarà a la venda el proper any a un preu de 89.000 dòlars, un preu comparable a una BMW X6 o una Porsche Cayenne bé equipada. A l'octubre passat es va inaugurar la primer fase de la fàbrica de 25.000 m² que conté la seva pròpia pista d'aterratge, i és la primera al món a dedicar-se exclusivament a avions elèctrics.

La "i430" ofereix nombrosos avantatges, més enllà de la seva baixa petjada de carboni. El baix soroll és sens dubte una d'elles. Els motors d'avions nois, com els Cessna, es caracteritzen per tenir un soroll en la cabina d'uns 90 decibels que dificulta la conversa entre passatgers. El motor de la "i430" és ultra silenciós: gairebé no l'hi escolta tant des d'endins com fora de la cabina. Addicional-ment, a preus d'electricitat nord-americans, l'hora de vol costa únicament 2 dòlars en "combustible" i requereix marcadament menys manteniment que un avió tradicional.



La seva autonomia, calculada entre 1,5 i 2,5 hores segons el pack de bateries utilitzat, és encara limitada. En cas d'esgotar les bateries abans d'hora, la "i430" es comporta gairebé com un planador i solament baixa 1 metre cada 25 que avança donant temps al pilot per triar un lloc segur on aterrar. Després s'ha de trobar un endoll per recarregar-ho, la qual cosa en moltes circumstàncies no ha de ser tasca fàcil.

Les bateries és també un problema a resoldre. Si són com les dels petits avions a control remot, tenen una vida útil de 3 anys. És fonamental establir un sistema de reciclat per a aquestes, atès que els seus components són extremadament tòxics.

Amb aquest reportatge en vídeo us en podreu fer una idea