dimecres, 1 de febrer de 2012

La Gioconda del Museo del Prado es retrobarà amb la de Le Louvre molt aviat

Segons l'edició digital del diari lavanguardia.es, hi ha dues còpies de la famosa Gioconda del pintor Leonardo da Vinci.
'La Gioconda' del Prado va ser pintada paral·lelament a la de Da Vinci
L'obra va ser realitzada en el mateix taller del mestre italià i inclou les mateixes rectificacions que l'original


  
 El Museu del Prado descobreix la seva 'Gioconda'

Madrid. (EFE).- El Museu del Prado de Madrid, després d'un procés de restauració de la seva còpia del famós quadre de Leonardo da Vinci La Gioconda, ha descobert que la seva rellevància és major de la considerada fins ara, ja que va ser realitzada en el propi taller de l'humanista italià mentre aquest pintava l'original.

Fonts del museu han informat avui que els restauradores han descobert sota el fons negre del quadre, afegit posteriorment, el mateix paisatge toscà que el de La Monna Lisa del Louvre, i en estar aquesta còpia en millor estat de conservació, llança llum sobre l'enigmàtic quadre de Lisa Gherardini i el seu icònic somriure.

Amb major nitidesa en el "sfumato" creat per Da Vinci i una nova lluminositat en el rostre de la retratada que fa considerar a La Monna Lisa no tan madura com s'intuïa en l'original, el descobriment d'aquesta còpia ha estat certificat no solament pel Prado, sinó també pel propi museu del Louvre.

La conclusió que aquesta còpia de la Gioconda va ser pintada simultàniament i en el mateix taller de Da Vinci s'ha obtingut en descobrir, mitjançant reflectografies amb rajos infrarojos, que les rectificacions de la còpia són pràcticament exactes a les quals va fer Da Vinci, la qual cosa fa pensar que el deixeble va presenciar el procés de creació de l'obra i va introduir els mateixos canvis que el seu mestre.

L'obra sempre havia estat datada en el primer terç del segle XVI, com a contemporània a l'obra de Da Vinci, però ara l'autoria es divideix entre dues dels alumnes més propers al pintor: Andrea Salai i Francesco Melzi.

Amb unes dimensions molt semblades a la de Leonardo da Vinci (76x57cm la del Prat, 77x53cm l'original), abans d'aquesta restauració es creia que havia estat pintada sobre roure, la qual cosa la descartava com a còpia realitzada a Itàlia, però ara s'ha sabut que era de noguera, igual que l'autèntica Monna Lisa.Des del museu madrileny aclareixen que la seva còpia de la Gioconda no es trobava en un magatzem, sinó que va penjar durant anys en les parets del museu i havia estat sotmesa a una restauració rutinària. I titllen el descobriment de "molt científic" i molt important per als historiadors de l'Art.

El descobriment, que serà presentat oficialment el 21 de febrer, viatjarà a l'exposició que el Louvre prepara sobre  Santa Ana de Leonardo, que tindrà lloc entre el 29 de març i el 25 de juny, de manera que les Giocondes "bessones" tornaran a reunir-se.

font: lavanguardia.es