dissabte, 1 de gener de 2011

Un "camellòdrom" a la ciutat de Doha a Qatar, un projecte innovador d'un gabinet d'arquitectes espanyol

Avui he escoltat al Via Lliure de RAC1, aquesta notícia curiosa en veu dels arquitectes dissenyadors del "camellòdrom " de la ciutat de Doha a Qatar.
Tot i que aquest projecte ja està bastant avançat, sempre és bo saber un xic més d'aquest projecte luxós i per això us vull fer cinc cèntims.
RFA architects s'encarregarà de construir un modern "camellòdrom" per les molt populars carreres de camells a la ciutat de Doha, Qatar. Les carreres de camells són un esport tradicional molt arrelat dins del món àrab, on desperten autèntica passió entre el gran públic.

Però lluny de la tradicional imatge de les carreres de cavalls del Grand National a Anglaterra, els camells que participen en les competicions són guiats cadascun d'ells per un "jockey"robotitzat. Fa una dècada, eren nens els qui feien de "jockeys" dels camells en les carreres a causa de la seva petita grandària i baix pes, la qual cosa feia que el camell anés més ràpid. A causa que aquest fet suposava una pràctica d'explotació infantil, va anar en l'any 2005 quan se substitueixen a aquests petits genets per «robots» teledirigits per control remot des d'un cotxe 4x4.

En ocasions, a aquests 4x4 se li sumen cotxes de mitjans de comunicació, de seguretat, cotxes VIP i ambulàncies. Això significa un elevat nombre de vehicles circulant paral·lelament al costat de la pista de carreres i origina una gran contaminació, soroll i un gran consum de combustible.

Un monorail sobre el circuit

La solució proposada per l'estudi és un sistema de moviment lineal de 150 metres de longitud penjat d'una gran biga a manera de monorail, on se situen els operadors d'aquests robots.

S'implementa també un vagó mòbil a la zona superior del monorail que permet a 450 convidats seguir el desenvolupament de la carrera a pocs metres de la mateixa, a una velocitat coordinada amb la dels camells, aproximadament de 60 km/h. D'aquesta forma s'aconsegueix que operadors de robots i convidats segueixin la competició dins dels vagons assistint a les carreres en primera línia.

La planta de l'edifici és un camell assegut


La coberta del «camellòdrom» és tèxtil i des de l'aire la planta del conjunt s'assembla a un camell assegut. Durant la nit els elements translúcids brillen en el desert i una torre serveix d'icona i referència des de la ciutat de Doha.

Per a Mark Fenwick i Javier Iribarren, «actualment convivim amb tecnologies i eines comuns en les nostres vides que en un primer moment van semblar llunyans i impensables. Apostar per la creativitat i la investigació fa possible imaginar altres i noves solucions per a un món en constant moviment». Ambdós són autors del nou estadi de futbol de l'Espanyol, recentment inaugurat i guardonat amb el Premi Quatrium al Millor Edifici Esportiu d'Espanya en 2009 i del nou estadi del València. Amb molts treballs a l'estranger aquest estudi s'adjudica un gran projecte que canviarà la forma de viure aquestes carreres que tanta passió desperten a Qatar.



Trayectoria que siguirá el monorraíl, según los primeros diseños.A la izquierda, la plataforma que se montará sobre el monorraíl. Elmundo.es