dilluns, 15 de novembre de 2010

Curiositats vers la malaestruga dels gats negres

Qui no s'ha topat mai amb un gat negre? Oi, que molts de vosaltres heu trobat aquest animal de companyia, més d'una vegada. Avui, us vull fer avinent unes quantes curiositats que poden desmuntar la malastrugança que té.

Existeix la creença supersticiosa que els gats negres donen mala sort. Però no sempre va anar així.

El gat estava molt bé considerat en l'Edat Antiga. Textos de més de dos mil anys d'antiguitat parlen del paper d'aquests felins en les diferents civilitzacions de l'època.

A Egipte se li tenia en molt alta estima pel seu port, el seu caràcter independent i altiu, la seva habilitat per a la supervivència, i els seus dots com a caçador. I va ser aquesta habilitat del gat com a caçador de ratolins la que va fer que, al voltant de l'any 3000 a. de C.,comencés el procés de domesticació de l'animal per part de la cultura egípcia.

La seva gran utilitat per mantenir les sitges de gra nets de rosegadors, gra que d'una altra manera s'hauria malmès al costat d'altres qualitats, va contribuir al fet que la religió egípcia li inclogués entre els seus símbols sagrats i se li considerés com a reencarnació dels déus. La bellesa de l'animal va servir perquè la deessa Bastet, guardiana de la llar, defensora dels fills i representant de la dolçor maternal i l'abundància anés representada amb cap de gat.

Va ser tal l'adaptació del gat a la vida quotidiana dels egipcis, que la seva mort era motiu de dol familiar; Herodot, a "Els nou llibres de la Història", manifesta que els habitants de la casa es rapaven les celles en senyal de dol. Després de la seva mort, el seu cos s'embalsamava i momificava en locals sagrats, i en el lloc del seu enterrament es col·locava al costat d'ells ratolins embalsamats. El 1890 van ser trobades a la ciutat de Bubastis àmplies necròpolis amb més de 300.000 mòmies de gats.

La pena de mort era el càstig per a qui matés a un gat. Diodor de Sicília historiador del segle I a. de C.assegura haver-hi vist a Egipte assassinar un pobre infeliç per haver donat mort a un gat.

Els grecs introduiren el seu ús com a animal domesticat a Europa i van assimilar la deessa Bastet a la seva deessa Artemisa, afirmant que aquesta havia creat al gat per ridiculitzar al seu germà Apol·lo. Els celtes creien que els ulls dels gats eren les portes d'entrada al regne de les fades. A Japó se'ls utilitzava per protegir els manuscrits sagrats en les pagodes de la voracitat dels ratolins. Es diu que el filòsof xinès Confuci tenia un gat com a animal de companyia i que el profeta Mahoma, en ple segleVII, agradava de predicar amb un en els seus braços.

El gat va gaudir d'aquest estatus diví fins que l'Església Catòlica, cap a intervinguts del segle XIII, va iniciar una terrible persecució contra ells en considerar-los com a símbol del diable i servents de les bruixes. Va passar que el gat estava present en multitud de ritus i creences paganes que calia eradicar i, per això, es van magnificar els aspectes negatius de l'animal: pot veure en la foscor, és esquivo i independent, despietat caçador, amb innata tendència al robatori, agrada de la nit, pupil·la vertical.

Entre els cultes pagans en els quals el gat tenia un paper important, es troba el culte a la deessa Greya, deessa de l'amor i de la curació segons la mitologia nòrdica. Aquesta deessa guardava en el seu jardí les pomes amb les quals s'alimentaven els déus del walhalla i en la seva iconografia apareixen dos gats tirant del carro de la deessa. Una assimilació de l'animal a la deïtat va fer que el gat es convertís a la base de les purificacions de l'Església, per eradicar les creences paganes en les quals tenia participació. Fins i tot el Papa Clement, quan va decidir acabar amb l'Ordre dels Cavallers Templaris al segle XIV, els va acusar d'homosexualitat i d'adorar al dimoni en forma de gat.

Encara que també va tenir un gran pes el fet de la seva excessiva proliferació a les ciutats, la qual cosa suposava un emprenyament. Els gats de carrer, alimentats per ancianes solitàries, pul·lulaven per onsevulla i molts van veure en aquella associació bruixota-animal alguna cosa diabòlica, que s'agreujava si el gat era negre i de pelatge curt. També es deia que les bruixes es transformaven en enormes gats negres; així es va dir a Salem, en la colònia anglesa d'Amèrica del Nord.

Aquest cúmul de coses va fer que un animal que havia gaudit de gran prestigi passés a ser considerat un animal menyspreable. La consideració d'animal de mal averany, va fer que es donés mort a milers de gats i, l'anihilament va ser de tal magnitud que, quan la pesta negra va assotar Europa al segle XIV, causant més de vint-i-cinc milions de morts, amb prou feines sí quedaven exemplars per lluitar contra les rates, principals propagadores de la malaltia. I sens dubte, la plaga va ser tan devastadora a causa del desenfrenat extermini dels gats. L'Església va encoratjar de tal forma la persecució d'aquests animals, que va arribar a convertir-se en espectacle la crema d'aquests pobres felins en les fogueres de la nit de Sant Joan.

A França, durant el regnat de Lluís XIII era tan freqüent aquest tipus de barbaritats que el rei va haver de posar fi a la matança de gats negres. En l'any 1400, l'espècie va ser a punt d'extingir-se a Europa. La seva existència es reivindica a partir del segle XVII a causa de la seva habilitat per a la caça de rates, causants de tan temibles i desoladores plagues. En els anys posteriors, el gat torna a conquerir part del seu antic prestigi.