dijous, 5 d’agost de 2010

Saps realment d'on prové la lley de Murphy?

Qui no ha sentit la famosa Llei de Murphy? Si alguna cosa pot funcionar malament, funcionarà malament.

I els centenars de frases que es deriven d'ella?

A saber:

- Qualsevol esforç per agarrar un objecte en caiguda, provoca més destrucció que si ho deixéssim caure naturalment.
- Gens és tan fàcil com sembla.
- La probabilitat que una torrada caigui amb el costat de la mantega cap avall, és proporcional al valor de la catifa.
- No hi ha tasca tan simple que no pugui fer-se malament.
- Tot cos submergit en la banyera fa sonar el telèfon.
- Gens està tan mal que no pugui empitjorar.
- Si un aparell mecànic falla, ho farà en el moment més inoportú.
Res és tant fàcil com sembla.

Tot porta més temps del que hom pensa.

Si existeix la probabilitat de que vàries coses vagin malament, la que causi més perjudicis serà la única que vagi malament.

Si s’intueix que hi ha quatre possibilitats de que una gestió vagi malament i s’eviten, apareixerà espontàniament una cinquena possibilitat.

Quan les coses es deixen al seu aire, van de malament en pitjor.

Quan et posis a fer alguna cosa, te’n adonaràs que hi ha una altre cosa que hauries d’haver fet abans.

Qualsevol solució comporta nous problemes.

És inútil fer qualsevol cosa a prova de beneits , perquè els beneits són molt enginyosos.

La natura sempre està de part de la imperfecció oculta.



Totes aquestes frases i moltes més tenen en comú una actitud pessimista, resignada i burleta, fruit de l'actitud de Murphy. Però? qui és Murphy? com es va originar la frase?

Edward A, Murphy Jr. capità de les Forces Aèries dels EUA va formar part, en 1949, d'uns experiments realitzats per determinar la resistència humana a la desacceleració brusca per a casos d'aterratges d'emergència. Algunes proves es van realitzar amb un ninot de forma humanoide, però per a les proves finals va col·laborar el coronel J.P. Stapp.

Per mesurar l'impacte de tals forces sobre el pilot, se li va ocórrer a Murphy col·locar-li una sèrie de sensors o mesuradors electrònics d'esforç subjectes a l'arnés. Però després de la prova tots els resultats van sortir sorprenentment a zero. Després d'algunes comprovacions van veure que els sensors estaven mal instal·lats, doncs havien estat cablejats a l'inrevés.

Llavors segons el també enginyer George I. Nichols present en aquell moment Murphy, frustrat, li va tirar la culpa al seu assistent exclamant: ?si hi ha alguna manera de cometre un error, ho cometrà?.

En converses amb altres membres de l'equip va sortir a relluir l'expressió que va quedar com: si alguna cosa pot sortir malament, sortirà malament.

Però no va guanyar popularitat fins que no va ser pronunciada pel coronel Stapp durant una conferència de premsa, en la qual li van preguntar per què ningú va resultar amb ferides d'importància durant les proves. Stapp va replicar que va ser perquè es va prendre en consideració la Llei de Murphy. Després va citar la llei i va dir que significava que era important considerar totes les possibilitats abans de fer una prova.


A continación la història relatada pel propi George I. Nichols, gerent de Control de Qualitat del projecto Víking:

El succés va ocórrer en 1949, a la Base Aèria Edwards, en Muroc, Califòrnia, durant el Projecte de la Força Aèria MX81. Est era el projecte d'investigació del coronel J. P. Stapp sobre proves d'aterratge d'emergència en les pistes de la Base Nord. El treball era realitzat per Northrop AirCraft, sota contracte del Laboratori Aeromédic per part del projecte per part de Northrop.

L'homònim de la llei era el capità Ed Murphy, un enginyer de desenvolupament del Laboratori Aeri de Wright Field. Frustrat per una petites peces que estaven funcionant malament a causa d'un petit error, va exclamar el següent: Si hi ha alguna manera de fer les coses malament, ho farà, referint-se al tècnic que havia originat l'error. En aquest moment, li vaig adjudicar el nom de Llei de Murphy a aquesta exclamació i a les seves variants associades.

Un parell de setmanes després, el coronel Stapp va indicar en una conferència de premsa que el nostre excel·lent rècord de seguretat en aterratges d'emergència simulats durant diversos anys era el resultat d'una ferma convicció en la Llei de Murphy i del nostre consistent esforç per evitar l'inevitable. La referència tan àmplia que se li va donar a la Llei en anuncis de fabricants en el període d'uns quatre mesos va ser fantàstica, amb el que la Llei de Murphy va quedar establerta dins del vocabulari tecnològic.