Tot i que, pròpiament no és un vaixell, sinó una planta flotant per produir gas liquat, però no deixa de ser una curiositat, un fet extraordinari que la companyia Shell vol desenvolupar i que en pocs anys serà una veritable realitat i una paradoxa, el vaixell més gran del món no està fet per
navegar . Es troba en construcció i serà un colós 468 metres d'eslora (llarg),
600 mil tones de pes i 3.331 metres quadrats. Un gegant que fa que el cèlebre
Titanic sembli una pela de nou. Però no neix per navegar: estarà ancorat, amb
prou feines es mourà i servirà per aprofitar els recursos marins.
El Prelude FLNG està dissenyat per buscar gas en el fons del
mar. Pesarà més de 600 mil tones.
La colossal nau es diu Prelude FLNG . Les últimes quatre
lletres corresponen a una nomenclatura tècnica: les sigles en anglès de
Floating Liquefied Natural Gas (gas natural liquat flotant). L'angloholandesa
Shell (una de les quatre grans companyies que dominen el mercat petrolier
mundial) capitaneja el projecte, en el qual treballen més de 600 persones. Fins
ara ja s'han gastat més de 2,3 milions de dòlars.
Avui el vaixell més gran del món és l'Oasi of the Siguis ,
de l'empresa Royal Caribbean. Va costar 1.400 milions de dolars, pesa 225.282 tones i
té amb 361,8 metres des de la proa fins a la popa. Gairebé 17 metres enrere es
va quedar el Queen Mary 2 , un transatlàntic de la companyia Cunard Line que va
costar 800 milions de dòlars. I tercer se situa el Freedom of the Siguis, amb 338,91
metres.
El Titanic, transatlàntic mitològic llançat al mar el 1911,
sembla una joguina al costat d'aquests gegants : tenia 269 metres de llarg i
pesava unes 52 mil tones.
Una estructura com la del Prelude FLNG no pot construir-se
en qualsevol lloc . Només hi ha al món unes poques dàrsenes en sec
suficientment grans, i no són a Holanda ni al Regne Unit. Una drassana de
Samsung, a la illa sud-coreana de Geoje, treballa en el casc del vaixell.
Es calcula que el projecte costarà entre 7.900 i 14.900
milions de dòlars americans.
El preu del gas natural liquat s'ha disparat, i Shell espera
fer un gran negoci gràcies al creixement de la demanda. És que en les
profunditats del mar existeix gran quantitat de gas , però a centenars de
milers de quilòmetres de la costa o del gasoducte més proper. Fins ara era
inviable arribar fins a allà. La manera tradicional de transportar gas en el
mar és a través de gasoductes. Així es fa en el Mar del Nord, on les
plataformes estan prop de la costa, va explicar Neil Gilmur, el director del
projecte. Però la reserva Prelude està a 200 quilòmetres de les platges
australianes, on no hi ha gasoductes construïts.
La primera secció s'obrirà entre 2012 i 2017 tirarà l'ancora
en la costa nord d'Austràlia per treure profit de les grans reserves de gas
natural que existeixen en les profunditats del fons marí. S'estima que aquesta
reserva pugui durar 25 anys. Quan s'esgotin els seus recursos aquest mastodont
farà el segon viatge de la seva vida , i potser l'últim, cap a una nova
reserva. Quan se t'acaba el gas d'aquesta reserva et portes el vaixell fins a
la següent!, va explicar el ministre australià de Recursos i Medi ambient, Tony
Burke.
El Prelude, una gegantesca instal·lació flotant
desenvolupada per Royal Dutch Shell, ja està en l'aigua. La companyia ha
assegurat que el casc d'aquesta mega estructura, batejada com Prelude, ha
abandonat el dic sec a Geoje, Corea del
Sud, on s'està construint.
Quan entri en
funcionament, el 2017, s'hauran invertit uns 12.000 milions de dòlars en un
projecte pioner d'una envergadura difícil d'imaginar. A saber: mesura 488
metres d'eslora per 74 de mànega; en la seva coberta cabrien quatre camps de
futbol; de punta a punta, és més llarg que l'Empire State Building, i, al
final, l'estructura pesarà 600.000 tones.
El Prelude no és exactament un vaixell, sinó una planta
flotant on es produirà gas natural liquat. En concret, aquest invent permetrà
extreure i produir gas natural liquat directament en el mar i transferir-ho a
bucs que ho transportaran als clients. S'espera que en la plataforma s'extregui
l'equivalent a 110.000 barrils de gas / dia.
Els experts diuen que si el Prelude és un èxit els jaciments
de gas de tot el món que estan massa lluny de la costa i són massa petits poden
trobar en aquestes plataformes una forma de produir gas natural liquat a preu
més reduït.
Un projecte d'aquesta complexitat tant en grandària i enginy aprofita el millor de l'experiència mundial en
la cadena d'enginyeria, disseny, fabricació i subministrament. Arribar a
aquesta etapa de la construcció, tenint en compte que tallem el primer acer fa
solament un any, ha estat possible gràcies a un equip d'experts que han avalat
les dimensions crítiques del projecte en termes de seguretat, qualitat, cost,
ha dit Matthias Bichsel, director de Projectes i Tecnologia.
El Prelude operarà a uns 475 kilòmetres al nord-est de
Broome, Austràlia occidental, durant uns 25 anys. La instal·lació aguantarà
tots els fenòmens meteorològics. Per exemple, està preparada per suportar un
cicló de categoria 5.
Després de sortir del dic sec es procedirà a assemblar les
superestructures i la torreta en les drassanes coreans de Samsung Heavy
Industries. En aquest vídeo podem veure amb detall el procés de construcció
d'aquest monstre d'acer.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada